Mañana

Zase jsem si trochu zaprokrastinoval, týden je skoro pryč a já vám dlužím zbytek příběhu o dovolené. Naposledy jsme jeli na hotel.

Hotel vypadal fajn, na recepci jsme se potkali poprvé a za ten týden rozhodně ne naposledy s typickým přístupem k zákazníkovi - v ruce voucher a pasy, mluvíme s recepční, uprostřed hovoru se ozve nějaký její kolega z místnosti za recepcí, recepční nehne ani brvou a uprostřed věty se začne věnovat debatě s ním. Oba se zasmějí, popovídají si, recepční se konečně po pár minutách otáčí k nám a pokračuje ve větě, více méně plynule dál. Uprostřed další věty zazvoní telefon, čekali byste, že kolega z kutlochu vystartuje a zvedne ho, že? Ale ne, recepční přeruší další větu a vyřeší hovor. Do toho se na vás chlapec ušatá zubí ze dveří za recepcí a my konečně po skoro deseti minutách získáváme kartu k zámku od pokoje. Pokoje byly v zadním traktu hotelu, docela pěkné, s klimatizací v ceně a výhledem do hor. Výhled na moře to není, ale lepší než drátem do oka. V hotelu byla navíc vynikající kuchyně, takže když to sečtu - klimatizace a kuchyně, co chtít víc?

Pominu-li počasí studenější než doma a občas svérázný přístup k zákazníkovi, mám ke Španělsku několik zásadních výhrad. Jejich dopravní systém je pro cizince chaos - metro se dá ještě zvládnout, ale příměstské vlaky jsou jeden velký, no, řekněme nepořádek. Chcete-li někam dojet, musíte znát cílovou stanici vlaku, jinak máte smůlu - informační cedule vám řekne jen "zastavuje ve všech stanicích". Tak se zeptám místních, ne? No jasně, to funguje, díky informaci od pána v uniformě jsme se vesele řítili teplým večerem kamsi do pekel, ještěže nás průvodčí na další stanici citlivě vysadil. Nakonec jsme to zvládli, ale byla to asi nejstresovější chvilka naší dovolené. A dál - nejsem žádná citlivka, viděl jsem už kde co, ale Španělsko mi prostě smrdí. Každá menší ulička, každý podchod je cítit močí a při kombinaci špatný vítr, noční bouřka, španělský přístup můžete ráno zjistit, že v moři plave leccos, s čím plavat nechcete. Zklamala mě i Barcelona - mám s čím srovnávat, viděl jsem ji v plné turistické sezóně asi před třemi lety a můžu jen konstatovat, že se zhoršila. Možná přispělo i špatné počasí, ale poslední kapkou bylo zjištění, že někoho napadlo, že centrální část parku Güell ohradí a bude do ní pouštět maximálně 400 lidí na půlhodiny a nechá je koupit si lístky pěkně na konkrétní čas. Když jsem viděl, kolik tuhle službu zajišťuje lidí a co všechno museli v parku vybudovat, jsem si jistý, že si na sebe vstupným €8 za osobu park nevydělá a někdo musí tuto úpravu dotovat. Tak asi někde z Bruselu teče pramínek éček na ohradu v parku.

Úplný balzám na duši byl výlet lodí do Tossy. Vyšlo nám počasí, to za prvé. Za druhé je Tossa krásné čisté městečko se zříceninou hradu nad přístavem, kde jsme strávili parádní odpočinkový půlden a navíc jsme si užili dvakrát hodinovou jízdu lodí podél krásného pobřeží Costa Maresme.

Takže celkově si asi od Španělska zase nějakou dobu odpočinu, myslím. Za pár let se vrátím a uvidíme.