Čtenářský deník

První pracovní lednový týden jsem měl napilno. Když pominu pracovní povinnosti, byl jsem třikrát u zubaře, znovu jsme začali hrát badminton, na program se vrátilo pravidelné čtvrteční deskohraní a když už jsem to všechno měl pěkně zvládnuté, udeřila na mne nemoc. Ne nějaké drobné posmrkávání, ale pořádná rýmečka. Takže páteční odpoledne jsem strávil místo v práci v posteli s horkým čajem. Na nočním stolku jsem měl už pořádný štos nepřečtených knih, tak jsem se do nich pustil a o tři svazečky jsem hromádku zmenšil.

Nejdřív jsem si poradil s novou knihou Andrzeje Sapkowského Bouřková sezóna. Cyklus o zaklínači je v mých očích nejlepší slovanská fantasy, i když třeba pětidílná sága má své slabiny, na věci to nic nemění. Nová kniha není nějaká bomba, ale potěší a neurazí. Sapkowski používá osvědčené modely zápletek a postav, mimo zaklínače se můžete těšit na Marigolda, Yennefer se dějem pouze mihne, další znamé postavy chybí, ale Sapkowski je nahradil novými. Kniha mi zabrala jeden večer a kousek odpoledne, to je tak maximum, co jsem ochoten věnovat románu od Sapkowského, kde není Yarpen Zigrin.

Další dvě knihy byly od jediného autora, shodou okolností taky Poláka. Marius Szczygiel je u nás nejvíc známý svou knihou Gottland, polským pohledem na jejich jižní sousedy. Sám sebe označuje jako "čechofila" a doma v Polsku je, mimo svoji novinářskou práci, známý jako neúnavný propagátor české kultury. Pohled souseda, ale přesto cizince, v zmíněném Gottlandu na naši nedávnou historii mu vynesl několik literárních cen. A protože kniha byla i u nás bestsellerem, vydala spojená nakladatelství Dokořán a Jaroslava Jiskrová - Máj i další dvě jeho knihy - Udělej si ráj a Láska nebeská. Ta první se nejčastěji točí kolem otázky, která nedá příslušníkovi národa převážně věřícího spát - jak se Čechům, národu s největším podílem ateistů v celé Evropě, žije bez Boha? Kniha není nějaký nudný náboženský traktát, Čechy nesoudí, naopak je z ní cítit, že se pan Szczygiel v ateistických Čechách cítí dobře a mnohé nám jako národu závidí. Láska nebeská není o lásce, tedy ne tak úplně. Jde o soubor fejetonů, které původně vyšli v novinách Gazeta Wyborcza jako doprovod a upoutávka k vydání sedmnácti českých knih a jejich filmových adaptací. Ale jako obvykle je to víc o současných Čechách a Češích než o samotných knihách. Oba svazky jsou útlé, dohromady nemají ani čtyřista stran, takže je to tak na dva večery polské knihy, ale rozhodně doporučuji. A pokud jste ještě nečetli, přečtěte si Gottland. Vždyť koho by nezajímalo, co si o něm myslí sousedi?